MYRATH JSOU DOSUD JEDINOU MEZINÁRODNĚ ÚSPĚŠNOU FORMACÍ NA HUDEBNÍ SCÉNĚ POCHÁZEJÍCÍ Z TUNISU, ZE ZEMĚ TAK NETYPICKÉ PRO ROCKOVOU A METALOVOU HUDBU. SVÉHO TUNISKÉHO PŮVODU A KULTURY SEVERNÍ AFRIKY, VE KTERÉ VYRŮSTALI, DOKÁZALI DOKONALE VYUŽÍT. ODMALA JE OVLIVNILA I HUDBA ZÁPADNÍHO SVĚTA, A TAK VŠE S LEHKOSTÍ PROPOJILI V JEDEN CELEK, JEŽ NAZVALI BLAZING DESERT METAL. DÍKY VLASTNÍMU STYLU SE NAPROSTO ODLIŠUJÍ OD VŠECH KAPEL ROCKOVÉ A METALOVÉ HUDEBNÍ SCÉNY. JEDINEČNOST MYRATH PODTRHUJE VOKÁL ZAHERA ZORGATIHO. ZAHER PATŘÍ MEZI ZPĚVÁKY, JEŽ MAJÍ PERFEKTNĚ VYVÁŽENÉ OBĚ ZÁSADNÍ ROVINY, JAK TECHNICKOU TAK EMOCIONÁLNÍ. MYRATH NÁS PROSTŘEDNICTVÍM HUDBY A SVÝCH VYSTOUPENÍ SYMBOLICKY PŘENÁŠÍ DO JINÉHO SVĚTA, NEŽ JE TEN, KTERÝ NÁM ČASTO NASTAVUJE TVRDÁ REALITA. A PŘEDEVŠÍM NÁS DOBÍJÍ POZITIVNÍ ENERGIÍ A NADĚJÍ. 

PRO ZOBRAZENÍ CELÉHO ČLÁNKU V DIGITÁLNÍ VERZI (16 STRAN) OTEVŘETE NÁSLEDUJÍCÍ ODKAZ

MYRATH – ROZHOVOR

Legenda jménem MYRATH (LEGENDA v arabštině) se začala psát v roce 2001, v té době ještě pod názvem X-TAZY. MYRATH jsou dosud jedinou mezinárodně úspěšnou formací na hudební scéně pocházející z Tunisu, ze země tak netypické pro rockovou a metalovou hudbu. Někteří členové kapely žijí ve Francii a jeden dokonce v Gruzii (Zaher Zorgati, zpěv – Tunis, Malek Ben Arbia, kytary – Tunis, Anis Jouini, basová kytara – Gruzie, Elyes Bouchoucha, klávesy – Francie, Morgan Berthet, bicí – Francie). Kapela prošla za svou téměř 20 let trvající historií několika personálními změnami. Sestava se od jejího vzniku kompletně obměnila s výjimkou jediného člena, kterým je zakladatel a kytarista Malek Ben Arbia. Rok 2006 se pro skupinu stává naprostým zlomem. MYRATH dostávají příležitost vystoupit před bývalým frontmanem LED ZEPPELIN Robertem Plantem a francouzskou progresivní partou ADAGIO. Na koncertě se setkávají s klávesákem kapely ADAGIO Kevinem Codfertem, který se  pro MYRATH ukáže být zcela fatální osobou na jejich další cestě.

Kevin Codfert se stal producentem a později i manažerem kapely. Díky jeho přístupu a lidskosti patří v hudebním světě mezi vzácné výjimky. MYRATH podporuje od samého začátku nezištně a místo typicky tvrdého byznysového modelu přistupuje k členům kapely jako by patřili do jeho rodiny. Jejich hudební tvorba se stala součástí jeho samotného. Kevin Codfert se jako producent podílel již na jejich debutovém albu „Hope“, vydaném v roce 2007 a od té doby stojí za každým počinem MYRATH. Kapela sklízí od svých začátků příznivé recenze ze strany hudebních kritiků a zájem fanoušků o jejich tvorbu rapidně roste s vydáním každého nového alba.

Navenek se může zdát, že jsou muzikanti díky svému původu v nevýhodě. Opak je ale pravdou. I přesto, že pochází ze země jako je Tunis, nebyli vychovávaní jako ortodoxní muslimové. A jak sami zdůrazňují, s náboženstvím nemají nic společného kromě faktu, že se jako muslimové narodili. Jejich tvorba ani osobní poslání nemají nic co do činění s náboženskou tematikou. Svého tuniského původu a kultury severní Afriky, ve které vyrůstali, dokázali dokonale využít. Odmala je ovlivnila i hudba západního světa, a tak vše s lehkostí propojili v jeden celek, jež nazvali BLAZING DESERT METAL. Díky vlastnímu stylu se naprosto odlišují od všech kapel rockové a metalové hudební scény. Obrovská vnímavost a otevřenost k různým hudebním žánrům a kulturám rovněž nese v jejich tvorbě ovoce. Stylově MYRATH nelze jednoznačně zaškatulkovat, jelikož kombinují nejen vlivy domorodé kultury, ale i hardrocku, metalu či blues, to vše obohacené o propracované party progresivního rocku. Jedinečnost MYRATH podtrhuje vokál frontmana Zahera Zorgatiho. Zaher patří mezi zpěváky, jež mají perfektně vyvážené obě zásadní roviny, jak technickou, tak emocionální. Zpívat jako on skutečně může jen někdo, kdo odmala absorbuje specifika severoafrické kultury a zároveň specifika, jež využívají zpěváci západního světa. V tomto směru velice doporučuji zaposlouchat se hloubkově do studiových nahrávek kapely MYRATH, které v mnoha případech není vůbec snadné zpívat naživo.

MYRATH nepatří mezi kapely, jež staví svou image na přehnaných pózách a vyumělkované sebeprezentaci. Jejich projev působí přirozeně a spontánně, ať už jde o koncertní show nebo o osobní setkání. Prostřednictvím hudby a svých vystoupení nás symbolicky přenáší do jiného světa, než je ten, který nám často nastavuje tvrdá realita. A především nás dobíjí pozitivní energií a nadějí.